Annonsupplysning

Casinopro.se är en sida som upprätthålls av experter inom iGamingbranschen. Alla våra rankningar görs med stor diskretion, och vi hoppas att de online casinon vi väljer ut ska falla dig i smaken. När du klickar på utgående länkar på vår sida kan vi komma att erhålla provision, utan några kostnader från din sida. Läs en fullständig förklaring av detta  här (läs mer om villkor)

Anmäla ett casino som vägrar betala ut dina vinster

Vänd dig till ARN = Allmänna reklamationsnämnden!

Spelinspektionen kan granska nätcasinots verksamhet för att avgöra om dom bryter mot licensavtalet men dom prövar inte några tvister mellan oss spelare och operatörerna.

Dom vi kan vända oss till är ARN som kan pröva tvister som rör sig om spel med pengar som överstiger 1000kr.

Detta kan du göra på deras hemsida www.arn.se

Så här går det till när du anmäler ett företag via ARN

1. Innan du anmäler

Innan du gör en anmälan ska du klaga hos casinot först. På ARN via sidan https://arn.se/konsument/ hittar du även en detaljerad guide med andra organisationer som du kan tips och hjälp ifrån så som hallå konsument eller advokats rådgivning. Innan du gör en anmälan via ARN så behöver du även kontrollera om ARN kan pröva din tvist. Här ser du dels en lista på vilka saker som ARN kan hjälpa dig med och vilka regler som gäller beroende på om det är utländska eller Svenska företag.

2. Så anmäler du

I steg nummer två ska vi beskriva ärandet så gott vi kan där vi anger att vi har kontaktat casinot men att ingenting har hänt. Bifoga e-mail konversationer och andra bevismaterial så som insättning.

3. Efter din anmälan

Och...i steg nummer tre så har du gjort en anmälan. Nu kontrollerar ARN ärandet och tar kontakt med företaget så att dom också får en chans att svara och/eller en sista chans att göra rätt för sig.

Därefter avgör ARN ditt ärande och kommer med ett beslut och det är då ett beslut som inte kan överklagas.

Om du vinner tvisten så kontaktar ARN dig för att se så att företaget nu har gjort rätt för sig. Om det fortfarande inte är så, kontaktar ARN företaget och ger dom 2 veckor på sig för att komma med ett svar.

Så här har det sett ut i många år

Innan vi fick den nya spellagen i Sverige hade vi massor med Svenska casinosidor som lurade spelare genom att inte betala ut vinsterna.

Det fanns helt enkelt ingen som kontrollerade dom och inget vi som spelare kunde göra, förutom att förlita oss på en extern expert som tex casinopro som görs sitt bästa för att svartlista dåliga casinon och lyfta fram de bästa.

Men...både förr och nu finns det ett problem i spelbranschen som ingen har löst och detta problem är:

Vem vänder jag mig till när casinot inte betalar ut mina vinster?

Som det ser ut idag så finns det faktiskt ingen att vända sig till förutom ARN. Det är lite som att ha en byggfirma hemma som du har betalat i förväg och so inte dyker upp.

Du kan stämma dom och ta det vidare i domstolen men som du säkert förstår är det här varken kul eller ens givande för oss spelare då vi med största sannolikhet skulle förlora mot bolag med så stora fickor och duktiga advokater.

Så vad gör man om ett spelbolag/casino inte vill betala ut din vinst?

Kom ihåg att det alltid är vi spelare som har makten och det är endast om vi låter dom luras som dom kommer att göra det.

Med andra ord ska du precis som vi skriva om det. Skriv ner dina känslor och skicka in det till seriösa välbesökta sajter som Casinopro eller till och med Aftonbladet.

Tidningar längtar efter material som detta att skriva om och vi hjälper mer än gärna till att skapa en bättre spelmarknad för oss spelare.

Kan det verkligen hjälpa då?

Absolut vi tror på det. Vi har genom åren sett många artiklar om casinon som inte betalar ut till sina spelare hos tex Aftonbladet och märkt att de fall som tass upp i medier blir lösta.

Du kan med andra ord få din vinst utbetald även om det inte verkar så för tillfället. Se bara till att inte släppa det!

Vi har också märkt att många svenska online casinon blivit av med sin spellicens och detta har varit på grund av lite olika anledningar så som...

  1. Bryter mot marknadsföringsreglerna
  2. Misstänkta för matchfixning
  3. Dålig säkerhet för att förhindra penningtvätt

och många fler. Allt detta tyder på att den Svenska spelinspektionen aktivt jobbar mot att förhindra bluffande spelbolag. När spelpaus introducerades och alla tvingades använda konceptet så hade man 13 spelbolag som inte brydde sig om filtret och tog emot spelare på sina andra brands.

Om saker som denna har skett medvetet eller omedvetet är svårt att veta men oavsett så finns det kryphål som måste täckas till för att den Svenska spelmarknaden ska vara 100% säker.

Du kanske inte ska ha en utbetalning?

Om du har råkat ut för ett casino med Svensk licens som inte betalat ut din vinst så ska du också veta att anledningarna kan vara giltiga och det kan faktiskt vara så att du inte skulle haft din utbetalning.

Det jag menar är att i de flesta fall som vi har hjälpt till att lösa hos Svenska online casinon så har det aldrig handlat om att casinot INTE vill betala ut utan snarare att spelaren har gjort något som har gjort utbetalningen ogiltig.

  • Det kan tex vara så att man har tagit emot en casino bonus men inte uppfyllt omsättningskravet.
  • Det kan vara så att man tror sig ha uppfyllt omsättningskravet men missat något viktigt i villkoren.
  • Det kan vara så att du måste verifiera innan vinsten kan betalas ut och/eller att din verifikation är ogiltig.

Och så vidare. I 90% av fallen är det något liknande som gjort att en vinst som skulle betalats ut inte kan betalas ut förrän spelaren åtgärdar de fel som finns.

Anmäl casinon hos spelinspektionen

Vi kan också klaga på online casinon hos spelinspektionen. På deras sajt har dom en sida som heter tipsa oss som du ser på bilden i artikeln ovanför. Här kan vi anmäla ett casino för olika saker som du kan se i deras lista. Även här kan vi faktiskt skicka in att vi inte har fått utbetalt av casinot och bifoga de mail och filer som vi kanske har.

Saker som tex sms spam är perfekta att anmäla hos spelinspektionen. Förhindrar inte bluff företag som inte betalar ut vinster men det förhindrar alla från att marknadsföra sig vilket också minskar bedrägerier. Spelinspektionen prövar inte tvister mellan oss spelare och spelbolagen men genom att anmäla dom till spelinspektionen så ser vi till att dom blir granskade och skulle då spelinspektionen hitta något fuffens så kan dom dra in casinots licens.

Läs även: Så anmäler du casinon som skickar ut SMS reklam utan att du har bett om det.

Tips: Välj säkra casino med eCogra certifikat

Källor:

  • https://arn.se/om-arn/tvist-med-foretag-i-annat-eu-land/
  • https://arn.se/konsument/
Med mer än 6 års erfarenhet av den svenska iGaming-branschen guidar Madelene dig till bästa svenska casino, bonuserbjudanden och spel just nu här på Casinopro. Hon har alltid koll på de senaste nyheterna och trenderna på marknaden och ser till att hålla även dig uppdaterad om dessa. Letar du efter nya casinon att prova på så kan du läsa allt du behöver veta om dem i Madelenes expertrecensioner. I dessa testar hon allt ifrån registrering och insättning till uttag, spelutbud och support.